Als autobedrijf proberen wij u zo goed mogelijk te adviseren in het onderhoud
van uw auto. In deze mail vertellen wij u alles wat er nieuw is in de auto branche, maar ook handige tips die u zelf makkelijk kunt uitvoeren om onnodige kosten te voorkomen.
OPVALLENDE STORING
Deze Mini Cooper is bij ons binnen gebracht met de klacht dat de motor niet aan wilde slaan.
Als eerst is onze storing technicus begonnen met het uitlezen van de foutcodes in het motormanagement systeem. Hier waren geen foutcodes aanwezig.
Aan de slag
Hierna zijn we begonnen met het meten op het ontstekingssysteem/brandstofsystemen. Zoals u hier onder in het meetschema kunt zien wordt er wel brandstof in de motor gespoten en wordt de verstuiver aangestuurd.(groen signaal) Ook konden we de timing van de motor zien, door de krukassensor (rood signaal) en de nokkenassensor (geel signaal) te meten en in lijn met elkaar te vergelijken.
Wat opvalt aan deze metingen is dat de bobine (blauw signaal) geen voeding krijgt.
De bobine hoort zijn spanning geschakeld te krijgen vanaf de centrale zekeringskast. Na dat we de juiste relais gevonden hadden konden we hier metingen op verrichten. We zagen we dat deze relais niet werden aangestuurd vanuit de centrale computer. Om uit te sluiten of de computer defect was of dat er een draad breuk was ontstaan in de kabelboom, hebben we eerst schema’s opgevraagd.
Hierdoor wisten we welke stekker gebruikt werd om de ontsteking aan te sturen.
Op deze draad hebben wij te veel weerstand gemeten. Wat tot de conclusie leidt dat er een kabelbreuk aanwezig is. Hierna hebben we de kabelboom open gemaakt en kwamen we het probleem als snel tegen.
Na het herstellen van de gebroken kabel functioneerde de motor weer als behoren.